måndag 11 januari 2010

When the crowd say bo-selecta!

Är inte den här låten sjukt borglömd? (Den finns med på min top 100 lista) Om jag minns rätt blev den inte en jättehit (förutom att den dök upp i den första Bridget Jones filmen) men den är ju perfekt! Lyssna på melodin, rösten och soundet!




Förresten så har nyligen fått en grej för Craig David, Artful Dodger och 2-step generellt (tacka dubstepen som gjort att 2-step fått en mini revival).
"I make bangers not anthems leave that to The Artful Dodger" rappade Mike Skinners på sin låt "Pure Garage". Artful Dodger ansågs nog lite för kommersiella. De hade lämnat underjorden och spelades på MTV. Hur kommersiella de än var så var de otroligt duktiga med sina crazy beats precis som många andra som skapade 2-step runt sena 90-talet och 00-talets början. Och dessa oregelbundna rytmer är en stor inspiration för all dubstep.
Blir lite ledsen i ögat över att alla verkar ha total ignorerat Craig Davids första album "Born To Do It" som gjordes tillsammans med Artful Dodger i allas 00-tals musiksummeringar. Det albumet är ganska perfekt. Ingen minns ju knappt Craig David längre och ser väl honom mer som en lite töntig r'n'b sångare som sjöng en duett tillsammans med Sting. Men hans röst är ju guld! Det får ingen förneka. Plus att han är en av de få britterna som faktiskt har lyckats med r'n'b.
Kollade i kritiker.se vad den hade fått betyg och den hade fått högsta betyg i Nöjesguiden. Tyvärr fanns inga andra recensioner men jag antar att den var väl mottagen. Mitt minne sträcker sig inte så långt eftersom jag år 2001 ägde mig åt andra saker än att läsa musikrecensioner.

Sjukt bra låt från "Born To Do It" plattan



och denna såklart!



Tyvärr gör Craig David nuförtiden rätt så sorglig musik. Men let's ignore that!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar