torsdag 7 januari 2010

Oh the joy!

Var uppe vid två tiden och hörde morgonens DN tidning dimpa ned i brevlådan. Bläddrade i kultur delen och såg en artikel om min favorit Joy Orbison! Första singeln Hyph Mngo beskrivs såhär: " Från chicago house, via UK garage, drum and base och techno till den flummiga musik som spelades när britter vaknade upp nakna på Ibizas stränder efter långa festnätter på 1980-talet."

Vaddå den flummiga musik som britterna vaknade upp till på Ibizas stränder? Det var väl techno och house som spelades mest där? Eller kanske såndär balearic eller vad fan det heter. Äh! Vad vet jag jag levde inte då. Och vad är drum and base? Hihi.
Jag tycker att precis som en som kommenterat på Last.fm och som Kornel Kovacs påpekade i P3 dans där jag för första gången hörde singeln att Hyph Mngo låter väldigt mycket 2-step!


"För det tristaste med den brittiska dansmusiken är hur snabbt det blir urvattnat och hur du till slut blir en kändis i stället för musiker, och hur snabbt ens musik förflyttas från källarlokalerna till barer i Essex som soundtrack till när white­trashiga människor dricker sig fulla på dålig champagne."

Men det är sant som han säger Joy Orbison eller Peter O'Grady som han egentligen heter. Den brittiska dansmusiken blir snabbt urvattnad. Tråkigt att drum and bass väldigt länge bara använts i snowboard TV-spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar