fredag 29 januari 2010

Lite kul att veta..

Derrick May, Kevin Saunderson, Todd Terry, Jamie Principle, Jesse Saunders, Booka Shade, Aril Brikha, DJ Shadow, LFO, Pet Shop Boys, Aqua, Shakira, Nine Inch Nails, David Guetta, Kanye West, Hilary Duff, Rammstein, In Flames, Gwen Stefani, Gary Numan, Smashing Pumpkins, Kent, The Killers, Coldplay, Placebo, Ricardo Villalobos, Miss Kittin, Limp Bizkit, Juan Atkins, Linkin Park, Fear Factory, Underworld, The Crystal Method, MGMT, Good Charlotte, Röyksopp, Rex the Dog, Michael Mayer, Yelle, Joel Mull, Keane, Matthew Dear, Rihanna, Lady Gaga, Bomb the Bass + hundra ebm band

Titta vilken ambitiös namedropping jag har gjort här ovanför!
Vad har dessa väldigt olika band och artister gemensamt på denna konstiga lista? En del på listan gör ju super kass avföring och en del sjukt briljant musik (de kassa förtjänar egentligen inte äns att nämnas på samma inlägg som de briljanta artisterna).

Här kommer svaret: alla har citerats att de är influerade av Depeche Mode!

Är det inte sjukt crazy? Hur kan ett band influera så otroligt olika artister och som verkar i så otroligt olika genrer? Allt ifrån respekterad detroit techno och chicago house, MTV poppunk, metal till riktig teenybopper musik och hiphop. Från rätt så obskyr musik till superkommersiell musik.

Eftersom jag lyssnar på så mycket elektronisk musik både gammal och ny att det nästan börjar bli onyttigt så var det redan känt för mig att Depeche Mode fortfarande är väldigt respekterade i elektronika (är det helt fel att använda den termen? Förmodligen) och dansvärlden. Men jag hade ingen aning om att de hade lyckats influera så himla mycket annat!

Det gamla synthbandet spelar ju i Globen på söndag. Jag ska inte gå men tyckte det faktum jag tog upp i detta inlägg var coolt. Mycket coolt. För övrigt så älskar jag skivan "Violator".



Depeche Mode på 80-talet. De såg och betedde sig väldigt anti-rock innan de gick och blev riktiga stadiumrockers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar